حال الوطن العربي في عدة سطور

حال الوطن العربي

لا يخفي علي أحد حال الوطن العربي من ضعف وهوان ، حتي أننا أصبحنا نستعين بالدول الغربية لكي تنصرنا علي إخواننا ، والسبب يكمن في فساد أنفسنا وإليكم تلك القصة البسيطة التي تصف حال الوطن العربي في سطور .

القصة في سطور

الراجل اللي قدام المستشفي بيعبط ويسب ويلعن في المستشفيات والدكاترة اللي مرضريوش يستلموا إبنة اللي عمل حادثة غير لما يدفع مبلغ وقدرة .
هو نفسة الموظف اللي بيجي شغلة متأخر ومصلحتك مش بتخلص غير لما تطلعلة الرشوة .

والشاب اللي خارج من عند الموظف اللي فوق ده ، وعمال يضرب كف علي كف علي حال البلد اللي عمرة ما هيتعدل ، هو نفسة المدرس اللي دخل الفصل وطرد التلاميذ اللي مش بتيجي عندة الدرس .

وأبو الولد اللي إبنة إطرد من المدرسة بسبب المدرس اللي فوق ده ، هو نفسة أمين الشرطة اللي ساب العربية المرسيدس تمشي من غير مخالفة بعد ما كرمشلة الخمسين جنية .

صاحب العربية المرسيدس اللي دفع الرشوة وعمال يشتكي من فساد الشرطة ، هو نفسة صاحب المستشفي اللي مرضيش يستلم الولد اللي كان عامل حادثة غير لما يدفع مبلغ وقدة وسابة يموت . في النهاية تلك القصة البسيطة توضح حال الوطن العربي الذي وصل إلية من تدهور ، وهذا ليس فقط بسبب فساد الحكام ولكن أيضا بسبب فساد الرعية فالله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى